Weekblad Actief schrijft over Talentplatvorm !

Hoogopgeleide technici en leidinggevenden in beeld via selectiebureau in Drachten

Talentplatvorm vindt & verbindt bedrijf en passie

 

DRACHTEN – David Toering kent de arbeidsmarkt rondom technische bedrijven als geen ander. Met passie verbindt hij organisaties met hoogopgeleid technisch personeel. Doel is het tot stand brengen van vruchtbare samenwerkingen. “Ik streef naar matches waarvan alle partijen gelukkig worden”, zegt de eigenaar van het werving- en selectiebureau Talentplatvorm in Drachten. “Niet de vacature staat voorop, maar de mens.”

Door: Karoline van den Donker

Talentplatvorm beschikt over een team van vier mensen. Uit de kennis en ervaringen van David Toering ontsproot de bedrijfsvisie. Hij volgde de opleidingen HEAO CE, Post HBO Bedrijfskunde en NLP Practictioner. Affiniteit met techniek ontwikkelde hij in de dertien jaar waarin hij gesprekken voerde met sollicitanten en bedrijven in de techniek. Dat deed hij eerst in loondienst, nu als ondernemer.

Technici, wie zijn dat?“In de wereld van detachering, werving en selectie speelt het binnenhalen van klanten en contracten naar mijn mening vaak een te grote rol”, zegt David Toering. “Ik kijk liever naar de mens. Die wil volgens mij met passie en gedrevenheid arbeid verrichten.”

Ook ervaart hij dat veel technisch specialisten het prettig vinden om binding te hebben met een opdrachtgever. “Technici zijn mensen die bovengemiddeld vaak in vaste dienst willen werken, in een bedrijf waar doorgroeimogelijkheden zijn en waar ze als volwaardige collega’s worden gezien.”

“Technici zijn mensen die graag in vaste dienst werken”

Op grond daarvan zoekt Talentplatvorm bij voorkeur samenwerking met bedrijven die een werknemer bij goed functioneren direct een vast contract aanbieden, of uiterlijk na één jaar.

Hoe wil je de match maken? “Screening en selectie spelen bij Talentplatvorm daarom een grote rol”, zegt David Toering. “Dit kost veel tijd. Om deze goed te kunnen besteden werken wij op bepaalde punten anders dan doorgaans in onze branche gebruikelijk is.”

Talentplatvorm doet vooral zaken met technische bedrijven die een opdracht exclusief bij hen neerleggen. “Die organisaties hebben behoefte aan bepaald personeel. Wij hebben een zorgvuldig, actief opgebouwde portefeuille met technisch talent dat zich vaak latent oriënteert op ander werk vanuit een vaste baan. We kunnen beide partijen met elkaar verbinden, zonder dat het hen veel tijd kost.”

Om niet opgejaagd te worden in een concurrentiestrijd die ontstaat als meerdere intermediairs dezelfde zoekopdracht krijgen – een in de branche gebruikelijke werkwijze die tot gevolg heeft dat bureaus te snel contracten afsluiten en matches maken – krijgt Talentplatvorm steeds vaker een exclusieve zoekopdracht.

“Daardoor kunnen we onze grondige procedures handhaven”, aldus David Toering. “Met potentiële kandidaten heb ik diepgaande kennismakingsgesprekken, soms al wandelend. Hiervoor hanteer ik een speciale gesprekstechniek, die mensen eerst op hun gemak stelt en vervolgens steeds specifieker de diepte in gaat. De gesprekken die daaruit voortkomen lijken soms meer op jobcoaching dan op een sollicitatiegesprek.”

Overal zit een gedachte achter  Met visie bedacht David Toering zijn bedrijfsnaam en logo. “Talentplatvorm schrijven we met een v, want de ‘vorm’ van een ‘platte’ organisatie is voor ons belangrijk.”

De hoofdkleur van het logo is blauw. “Dat is de kleur die past bij onze doelgroep, technische mensen: talent dat qua karakter doorgaans gaat voor zekerheid. De zwarte stippen zijn enerzijds latent oriënterende en anderzijds technische bedrijven die ons podium betreden. De ‘t’ staat voor treffen, talent, techniek en Toering.”

Zijn doelgroep stelde hij met zorg vast: hoger opgeleide technici, HBO+. Daarbij maakt het niet uit of zij project-engineers, technisch inkopers of managers zijn. “Wij bemiddelen voor alle disciplines, van specialisten in werktuigbouwkunde, elektrotechniek, mechatronica en procestechniek, tot technische bedrijfskunde.”

“Leg de opdracht exclusief bij ons neer, dat is beter”

De werkwijze van Talentplatvorm is doordacht. Een vraag die David Toering met regelmaat stelt aan sollicitanten is: “Hoe lang is het geleden dat jij in je werk iets voor de eerste keer deed?” Die vraag ráákt mensen. Er valt dan vaak een stilte. Er zijn bedrijven die te weinig rekening houden met de behoefte van mensen om te groeien. Daarom vindt Toering het essentieel om de bedrijfscultuur van een onderneming te kennen. Hij zegt regelmatig tegen zijn gesprekspartners: “Solliciteer eerst op een bedrijfscultuur en pas dan op een vacature”.

Andersom, als bedrijven bij Talentplatvorm komen met een vacature, vragen de ‘recruiters’ door: “Waardoor ontstond deze vacature? Hoe is het bedrijf georganiseerd qua medewerkers? Is het mogelijk functies anders te organiseren, zodat je goedkoper uit bent en talent beter benut?”

Talentplatvorm doet dan ook vooraf een ‘quick scan’ op bedrijfscultuur, liquiditeit en organisatieopbouw. “Komt er een match tot stand, dan weet ik zeker dat ik er vertrouwen in heb. Voor beide partijen.”

Aandacht en privacy gegarandeerd De technisch ‘recruiters’ van Talentplatvorm bezoeken de bedrijven die een vacature hebben of die in de toekomst verwachten. Soms is het verstandiger dat klanten langs komen op het kantoor van Talentplatvorm, Berglaan 4 in Drachten; het hart van het technische innovatiecluster. “Het kan voorkomen dat het ontstaan van een vacature bij het bedrijfspersoneel nog niet bekend is. Soms wil het management met ons brainstormen voor er besluiten vallen over de vacature die wordt uitgezet. In die situaties is het prettiger om in anonimiteit met ons te spreken op een discrete locatie.”

“Solliciteer eerst op een bedrijfscultuur en pas dan op de vacature”

Deze gesprekken blijken vaak nuttig, zelfs voor bedrijven met een eigen HRM-afdeling. “Wij denken gemakkelijker buiten de kaders. Bedrijven in de techniek kennen we van binnen en van buiten, maar we kennen ook de talenten die zich op de arbeidsmarkt bevinden. Geregeld komen wij dus met voorstellen waar het management zelf nog niet aan had gedacht.”

Nieuw talent onder de aandacht De ‘Talentalert’ is een handige tool voor technische bedrijven en hoog opgeleid technisch personeel. “Op de eerste maandag van de maand, om 12.00 uur als het luchtalarm af gaat, mailen wij onze Alert naar de mensen die zich daarvoor hebben ingeschreven. De profielen van onze nieuwste talenten worden hierbij met toestemming van de kandidaat onder de aandacht gebracht. Altijd volledig geanonimiseerd, omdat een kandidaat vaak niet wil dat zijn huidige werkgever weet dat hij ‘om zich heen kijkt’.”

Aanmelden voor de Talentalert kan via de website www.talentalert.nl.

“Neem contact op via de website www.talentplatvorm.nl als je vrijblijvend met ons in gesprek wilt. Technisch personeel dat denkt weleens iets anders te willen gaan doen, of bedrijven die hun (latente) vacatures willen plaatsen, kunnen via onze site een CV of vacature uploaden.”

Deel via:Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookShare on Google+Email this to someonePrint this page

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *