Bemiddelaars van zzp’ers maken misbruik van hun machtspositie

Zzp ‘ers zeer ontevreden over duistere zaken door bemiddelaars, Helft ZZP’ers krijgt opdrachten via bemiddeling, Machtsmisbruik bemiddelaars, Overheid als opdrachtgever leidt tot veel klachten. Dit zijn een paar conclusies uit een onderzoek van Stichting ZZP-Nederland die opkomt voor de belangen van zzp’ers. Waarom plaatst Talentplatvorm dit artikel eigenlijk als bemiddelaar cq. intermediair?

Talentplatvorm werkt niet met dure inleen- en doorleencontructies waarbij de zzp’er wordt uitgemolken en de opdrachtgever de hoofdprijs betaald vanwege hoge marges. Als wij een mooie opdracht hebben gevonden voor de zzp’er en daardoor tijdelijk de juiste specialist hebben kunnen plaatsen bij een technische opdrachtgever, dan profiteren hiervan beide partijen. We vragen daarom ook van ieder éénmalig een fixedfee. Uit onderzoek is gebleken dat in 63 % van alle zzp bemiddelingen meer dan € 10,- marge per uur hanteert. Tel uit je winst bij Talentplatvorm ! Wel zo eerlijk en transparant. Bekijk ook onze pagina ZZP

Conclusie onderzoek naar bemiddelaars van zzp’ers

Het is voor veel ZZP’ers prettig dat er opdrachten voor hen worden verzorgd. Veel zelfstandigen hebben moeite met acquisitie en vinden het prettig dat anderen dat tegen betaling voor hen willen uitvoeren. Tegelijkertijd zien we dat bemiddelaars vaak als koppelbaas functioneren. Zij hebben volledig de macht in handen. De gehele keten loopt via hun bedrijf als bemiddelaar en hierdoor lijkt het bemiddelen veelal op uitzendconstructies tegen grove marges , waarbij de ondernemersvrijheid van de ZZP’er zodanig in de knel komt, dat het vermoeden van een schijnconstructie wel heel dichtbij komt.

Bemiddelaars hebben exclusief bestaansrecht doordat opdrachtgevers niet de administratieve rompslomp willen hebben met individuele contracten en een mogelijke aansprakelijkheid van de Belastingdienst ten aanzien van loonheffing en premies. Het is daarbij extra beschamend dat zelfs overheidsdiensten misbruik maakt van ZZP’ers middels constructies die niet door de beugel kunnen.

Overheidsinstellingen wensen ook hier blijkbaar niet het goede voorbeeld te geven en gedragen zich niet als goed opdrachtgever, maar laten zich liever in met schijnconstructies om de kosten te drukken.

Bemiddeling is op zich prima, maar de voorwaarden daarvoor dienen aangepast te worden. Bemiddeling zou moeten functioneren gelijk als een makelaar, die in opdracht van een woningbezitter een huis gaat verkopen. De makelaar zorgt voor een koper en de betaling van het huis gebeurt rechtstreeks aan de verkoper, die op zijn beurt de makelaar betaalt. Veelal op gestandaardiseerde voorwaarden zoals bijvoorbeeld de NVM deze voorschrijft. Dat is helder en maakt koper en verkoper niet afhankelijk van de machtspositie van de makelaar.

Volledige onderzoek